Z prawdziwą przyjemnością informujemy o dostarczeniu kamery szybkiej Vision Research Phantom MIRO LC320s znanemu polskiemu filmowcowi i fotografowi przyrody, Janowi Walencikowi.
Poniżej zamieszczamy słowa autorstwa Pana Jana, które opisują jego wrażenia po wejściu w posiadanie nowego sprzętu:
Filmuję i fotografuję przyrodę od prawie 30 lat. Niemal od początku tej życiowej przygody
i pracy w terenie wykorzystywałem możliwość kręcenia zdjęć zwolnionych. Trzy dekady temu miałem do dyspozycji zaledwie kamerę Eclair ACL i Arriflex SR z silnikami do 75 kl./sek. pozwalającymi na sfilmowanie akcji zwierzęcej w aż 3-krotnym zwolnieniu. Czasem udało się wypożyczyć świetnego Arriflexa SR High Speed, który ze swymi 150 kl./sek. pozwalał osiągnąć zawrotne 6-krotne zwolnienie ruchu! Przez lata marzyłem o bardziej wyrafinowanej kamerze, która pozwoliłaby mi na zdecydowanie większe zwolnienie ruchu. Udało mi się to dopiero w latach 2000 – 2009, kiedy realizowaliśmy dla TVP 1 ogromną – bezprecedensową jak na warunki polskie – 10-częściową serię telewizyjną SAGA PRASTAREJ PUSZCZY. Miałem wówczas własną kamerę Milliken DBM 5A 16 High Speed, pozwalającą na filmowanie z szybkością 400 kl./sek., czyli w 16-krotnym zwolnieniu ruchu. To już było to, na co filmowiec przyrody może liczyć, gdy zamierza tworzyć niecodzienne efekty i użyć ich twórczo dla zmysłowego obrazu.
Wszystko to były jednak klasyczne kamery filmowe na taśmę negatywową. Od 2009 roku filmuję przyrodę wyłącznie w technologii cyfrowej HD lub w wyższych rozdzielczościach. Od tego też momentu moim największym marzeniem było zatrudnienie profesjonalnej i wyrafinowanej cyfrowej technologii zdjęć szybkich do filmowania dzikich zwierząt oraz zjawisk przyrodniczych. Podkreślam: marzeniem, bo przy budżetach polskich filmów przyrodniczych trudno pozwolić sobie na wielodniowy wynajem bardzo drogiej kamery tego typu, nie mówiąc już o jej zakupie na własność. Kiedy na rynku pojawiła się kamera PHANTOM MIRO LC320s, amerykańskiej firmy Vision Research, wiedziałem natychmiast, że to je jest właśnie ta moja wymarzona kamera. Rozdzielczość HD, a nawet większa, częstotliwość do 1500 kl./sek., możliwość zapisu w pamięci wewnętrznej do 12 GB i na dyskach do 120GB, praca z triggerem w buforze kołowym, własny podgląd z dotykowym ekranem z menu, możliwość pracy z obiektywami Canon EF, którymi posługuje się na co dzień, no i oczywiście nadzwyczaj kompaktowe wymiary i niezwykła poręczność w terenie – właśnie w dzikiej przyrodzie – sprawiły, że mój umysł został zniewolony bez reszty. Nie chciałem żadnej innej kamery – chciałem tylko PHANTOM MIRO LC320s i to z nią wiązałem wszystkie przyszłe projekty.
Jeszcze zanim ukazał się model LC320s, znalazłem polskiego dystrybutora kamer PHANTOM. Natychmiast skontaktował się ze mną Pan Piotr Gawęcki, Inżynier Sprzedaży z EC TEST SYSTEMS Sp. z o. o. Po Jego osobistym pokazie modelu PHANTOM MIRO LC320s w Białowieży, w siedzibie mojej firmy ŻUBROWA 10, byłem absolutnie pewien swego wyboru. Pan Piotr z najgłębszym zawodowym zrozumieniem, ogromną wiedzą, empatią i – co osobiście odczułem – z zapałem podszedł do moich oczekiwań i życzeń, a tak naprawdę (wtedy jeszcze) do mojego wielkiego marzenia. Nie szczędził sił, doświadczenia, zawodowej wiedzy i cierpliwości wobec niekończących się pytań i problemów, jakimi zajmowałem Go osobiście i poprzez kontakt mailowy. Kiedy w EC TEST SYSTEMS pojawiła się najnowsza kamera Vision Research – właśnie PHANTOM MIRO LC320s – zorganizował taką prezentację, że przewrócił do góry nogami cały mój filmowy świat. Zachorowałem nieuleczalnie. Od tamtej pory szukałem sposobu, jak mieć PHANTOM MIRO LC320s na własność i jak natychmiast zacząć jej używać do filmowania przyrody. Jak się okazało, tego sposobu poszukiwał również Pan Piotr Gawęcki ze swoim Kierownictwem i to na tyle skutecznie, że oferta przedstawiona mi przez EC TEST SYSTEMS zakładała moją natychmiastową pracę z tą kamera w terenie. Podpisując stosowną umowę miałem pewność, że wchodzę na nową drogę mojej twórczej pracy filmowej. Pierwsze tygodnie realizacji zdjęć, jakie obecnie kręcę na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego z PHANTOM MIRO LC320s, to mój najlepszy czas za kamerą. Jako reżyser i operator przeżywam prawdziwy renesans. Moje marzenia stają się rzeczywistością. Wszystko dzieje się naprawdę i materializuje w najlepszej technologii. Dzięki Vision Research i dzięki EC TEST SYSTEMS. Dziękuję Piotrze!
Jan Walencik
ŻUBROWA 10
ul. Żubrowa 10, 17–230 Białowieża
Jan Walencik – niezależny filmowiec przyrody, autor 52 filmów przyrodniczych. Scenarzysta, operator obrazu, dźwiękowiec, autor komentarzy i montażysta filmów przyrodniczych. Fotograf przyrody i autor książek i albumów przyrodniczych. Filmy zrealizowane wspólnie z żoną Bożeną Walencik:
Symbioza ? [20′], Błotniak popielaty [20′],Czas godów [30′], Chronić czy nie chronić? [30′], Tajemnice kwiatów [40′], Gniazda, jaja, pisklęta[40′], Daniele [30′], Powszedni żywot jeleni [40′], Tropem łosia [40′], Sprawa białowieskiego żubra [40′], Zielone płuca Polski [40′], Arka Noego [30’], Kraina wody, piasku i wiatru [30′], Dolina nieujarzmionej rzeki [50′], Zwierzęta chronione [10′], Ssaki [10′], Ptaki [10′], Bagna biebrzańskie i ich mieszkańcy [10′], Jeleń europejski [10′], Daniel [10′], Łoś [10′], Żubr [10′], Wędrujące wydmy [10′], Zielona kraina [10′], Bobry znad Wiatrołuży [10′], Suchar [10′], Gągoły [10′], Ballada o Czarnej Hańczy [30′], Bobrze, czy na Wigrach jest dobrze? [50′], pięcioczęściowy serial telewizyjny TĘTNO PIERWOTNEJ PUSZCZY (I. Wielki dom [30], II. Niekończący się wyścig [30’], III. Olbrzymy i karły[30’], IV. Nie tylko kły i pazury [30’], V. Żywa sieć [30’]), Ostatnia Puszcza [30’], Puchalszczyzna [35′], dwie części z ośmioczęściowego serialu telewizyjnego Żyjąca Europa
(I. Ostatnie dzikie lasy [52’], II. Wody śródlądowe [52’]), dwuczęściowa mini seria telewizyjna SEKRETY BAŁTYKU (I. Niezwyciężony wilk[52’], II. Powrót bobra [52’]), dziesięcioczęściowa telewizyjna seria fabularna SAGA PRASTAREJ PUSZCZY (I. Opowieść o wilku. Nie ma jak stado [52’], II. Opowieść o mrówce. Samotność w tłumie [52’], III. Opowieść o kruku. Skaza odmieńca [52’], IV. Opowieść o żubrze. Cywilizowanie dzikości [52’], V. Opowieść o żuku. Potęga karła [52’], VI. Opowieść o dziku. Cena niezależności [52’], VII. Opowieść o nornicy. Niezwyczajna zażyłość [52’], VIII. Opowieść o bobrze. Nieosiągalna arkadia [52’], IX. Opowieść o sóweczce. Prawo drapieżnika[52’], X. Opowieść o rysiu. Wbrew naturze [52’]), Zabójczy ogień [52’].
#39;],